به گزارش سینماپرس، مدتی است اختلافات بین افشین هاشمی و سام قریبیان بر سر فیلمنامه «دختر خداحافظی» بالا گرفته و پای این اختلافات به رسانهها کشیده شد. در همین شرایط بود که سهیل براتی، مدیر مسئول موسسه فرهنگی آوا از اختلافات مالی دیگری پرده برداشت. درباره اختلافاتش با سام قریبیان گفتگو کردیم که میخوانید:
*در ابتدا از نحوه شروع همکاری خود با سام قریبیان بگویید.
اساتید زیادی مانند سیما تیرانداز، وحید جلیلوند، منوچهر هادی، فرزاد موتمن و بسیاری اساتید دیگر در موسسه آوا تدریس می کنند. با سام قریبیان هم به عنوان یک هنرمند دیگر صحبت شد تا کلاس فیلمنامهنویسی در این مرکز برگزار کند. بعد از توافق اولیه کلاسهای او برگزار شد و در حدود ۸ ماه در موسسه به تدریس پرداخت و همکاری داشتیم.
بعد از این مدت همکاری سر کار تئاتر حمید امجد که افشین هاشمی هم در آن حضور داشت به من پیشنهاد همکاری در یک تئاتر روی متنی از نیل سایمون را داد که قرار شد افشین هاشمی و بهنوش بختیاری را هم وارد آن کار شوند و من تهیهکنندگی کار را برعهده بگیرم. متن یک کار کمدی بود که در ابتدا قرار بود الناز شاکردوست در آن حضور داشته باشد و بعد بهنوش بختیاری برای آن قرارداد نوشت. گویا الناز شاکردوست فعلا علاقهای به حضور در حوزه تئاتر نداشت و بیشتر دوست داشت در کارهای سینمایی دیده شود و اگر قصدی برای حضور در تئاتر داشته باشد میخواهد با اثری به این حوزه بیاید که بسیار متفاوت باشد چون برای اولین بار است که میخواهد تئاتر بازی کند.
در همین راستا افشین هاشمی و بهنوش بختیاری با من قرارداد بستند و در نهایت خود سام قریبیان که به عنوان پیش پرداخت مبلغ ۲۵ میلیون تومان به سام قریبیان پرداخت کردم.
* مشکل اصلی و اختلافات از اینجا شروع شد؟
بله ما قرار داد بستیم که نسخه این قراردادها را همراهم آورده ام. ۲۰ روز بعد از نوشتن این قرارداد این خبر منتشر شد که سام قریبیان فیلمنامه افشین هاشمی را به نام خود ثبت کردهاست که درگیری با افشین هاشمی پیش آمد و مشکلات و مطرح شدن موضوع در خانه سینما و از این دست مشکلات و بعد از این ماجرا مشکلاتش با من هم آغاز شد، کلاسهای آموزشی خود را نیامد و برگزار نکرد و جواب تلفن من را هم نمیداد و دیگر اثری از او نبود.
من برای حل مشکلات به خانه تئاتر مراجعه کردم و آقای اصغر همت مدیر عامل سابق خانه تئاتر به من گفت چون ایشان یک چهره سینمایی است بهتر است از خانه سینما اقدام کنید؛ چون او نمیخواهد کار تئاتر انجام دهد که من جلوی او را بگیرم و نگذارم کار کند، پس بهتر است از طریق خانه سینما اقدام کنید تا اگر کار سینمایی دارد با او برخورد صنفی شود.
* آیا به خانه سینما مراجعه کردید؟ و نتیجه چه شد؟
من دو بار برای پیگیری موضوع به خانه سینما مراجعه کردم و چند بار جلسه گذاشت و نامه زد اما چون ما، در قرارداد خود خانه سینما را به عنوان داور تعیین نکردیم خانه سینما نمیتوانست ورود جدی به موضوع داشته باشد. چرا که باید در قرارداد قید شود که در صورت بروز اختلاف چه کسی یا نهادی مسئول رفع اختلافات فیمابین است.
خانه سینما مانند دادگاه نیست که ضمانت اجرایی داشته باشد و بتواند اشخاص را احضار کند و از آنها بازخواست کند. این نهاد بیشتر نقش حل و فصل اختلافات مشکلات را دارد. خانه سینما مانند شورای حل اختلاف عمل میکند اما در سطح اجرایی پایینتر. با این حال سام قریبیان هر دوباری که خانه سینما از او برای حل مشکل دعوت کرد در جلسه حضور پیدا نکرد و در نهایت مجبور شدم موضوع رو از طریق دادگاه پیگیری کنم.
*آیا مدارکی که برای طرح شکایت به دادگاه ارائه دادید قابل استناد است و دادگاه روی آنها حکم پیگیری صادر کرده؟
بله چون قرارداد وجود دارد و بابت آن چک پرداخت کردم و پولی بابتش جابهجا شده است. سام قریبیان هم این چکها را وصول کرده و ظهر چکها را دادگاه خواستهاست. (اسناد و قراردادهای در ادامه گفتگو منتشر شدهاند.)
*آیا تلاش کردید موضوع را از راههای مسالمتامیز حل و فصل کنید که کار به دادگاه و این موضوعات نرسد، چون به هر حال بحث وجهه هنری و فردی هم مورد نظر است.
من حتی چندباری با پدر سام، آقای فرامرز قریبیان تماس گرفتم تا واسطه شوند و کار به دادگاه و شکایت نرسد. چرا که من به واسطه نام قریبیان این همکاری را آغاز کردم و اصلا فکر نمیکردم چنین اتفاقی بیفتد. ایشان در پاسخ به من گفت «پسر من نیست و مردی است برای خودش و هرکاری که دلتان خواست بکنید. »
در نهایت این ماجرا منجر به ضرر و زیان ۲۵ میلیون تومانی ما در سال ۹۵ شد. و البته این فقط زیان عددی موضوع است. من و افشین هاشمی به اعتبار نام پدر قریبیان قصد کمک به او را داشتیم. چرا که او خود به ما گفت من چند سالی ایران نبودم و به من کمک کنید و کسی من را نمیشناسد. کمک کنید همکاری کنید و با رفاقت کار را جلو ببریم. افشین هاشمی هم به او گفت بیا فیلمنامه بنویسیم و من الناز شاکردوست را برای کار میآوردم و من پیشنهاد دادم کار تئاتر را با هم انجام دهیم و اجرا برویم.
*درباره ساخت فیلم «دختر خداحافظی» هم آیا شما در جریان هستید که توضیحاتی ارائه کنید؟
گویا سام قریبیان خارج از کشور تا حدود ۸۰ درصد فیلم را ساخته است، چون در اینجا پروانه ساخت نداشته است که کار را بیرون از کشور تولید کردهاست و بازیگرانش هم خارجی هستند. چون در وزارت ارشاد فیلمنامه به نام افشین هاشمی ثبت شده است.
* اما در سامانه بانک فیلمنامه خانه سینما «خداحافظی دختر» به نام سام قریبیان ثبت شده است.
او اصل نسخه دختر خداحافظی را به نام خود ثبت کرده است. چون در آن سال که به مشکل خوردند شورای داوری به نفع افشین هاشمی رای داد. بعد از این ماجرا هم برخی چهرههای هنری مانند مسعود کرامتی و فرشته طائرپور واسطه شدند و گفتند ماجرا را تمام کنید و آن را رسانهای نکنید.
بعد چندباری هم واسطه فرستادیم تا بیاید بنشینیم و صحبت کنیم و اختلافات به اتمام برسد. اما رفتار خوبی از خود نشان نداد و در مراودات به یکباره تغییر لحن میدهد و خارج از ادب سخن میگوید. اصلا این را درنظر نمیگیرد که چقدر به او کمک کردیم برایش فیلمنامه نوشته شده و درنهایت برود فیلمنامه را به نام خودش ثبت کند. نهایت این موضوع این است که به خود میگویم در ارتباط با موضوع من دچار خسارت شدم و فراموش میکنم اما باید اینها را گفت که هنرمندان دیگر در مواجهه با این شخص دچار اشتباه نشوند و بلایی که برسر ما آمد بر سر آنها نیاید. که بروند به خاطر اسم این شخص که اعتباری در دنیای هنر دارد وقت و پول خود را در اختیارش بگذارند.
*ما در حوزه رسانه بین همکاران خود میگوییم دنیای رسانه دنیای کوچکی است و دنیای سینما و تئاتر هم به همین منوال. حال در این فضای کوچک همه چیز برای پایه اعتبار افراد بنا میشود.
بله افراد در جامعه سینما و تئاتر با اعتبار و ارتباط است که با هم کار میکنند. البته داستانهای دیگری هم دارم که بعد از مراحل قانونی راجع بهش صحبت میکنم. اما آن ماجرا ها چون با افراد با آبرویی سر کار دارد ترجیه میدهم راجع بهش صحبت نکنم. اما افراد دیگری به واسطه اعتبارشان کلاشی میکنند و من سعی میکنم مانع از این موضوع شوم.
*تسنیم
ارسال نظر